Info z dnia 19 Września 2010: Stenogramy z czarnych skrzynek TU-154M - zagadki i wpadki - część III, wpis ten ukazał się na mojej stronie w dniu 4 Czerwca 2010 o godz.21.04 Dzisiejszy dzień spędziłem na przeglądaniu stenogramów rozmów pilotów TU-154M. Kolejny dzień analiz... Poniżej wybrane fragm. stenogramów. Gdzie zniknął IŁ-76 ? W stenogramach można przeczytać fragmenty korespondencji innych samolotów, ale nie ma korespondencji pomiędzy Smoleńską wieżą kontroli lotów a samolotem IŁ-76 który nie zdołał wylądować w Smoleńsku z powodu mgły. Logiczne jest to że skoro IŁ-76 chciał wylądować to musiał komunikować się z wieżą. Dlaczego w stenogramie rozmów można przeczytać fragm. rozmów wieży z innymi samolotami a niema rozmów z IŁ-76? Status lotu TU-154M 10.05.58.8 Samolot zgłoszony do kontrolera lotu jako Polish Air Force, a więc był to lot wojskowy, a nie cywilny. Dlaczego do lotu o statusie „wojskowy" zastosowano Konwencję Czikagowską mająca zastosowanie w lotnictwie cywilnym? Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisana w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. - Konwencja chicagowska (Dz. U z 1959 r. Nr 35, poz. 212, z późn. zm) Korespondencja z samolotem „Aeroflot 141” 10.06.49.1 Kontroler lotu podaje do „141” wartość „133,425” 10.06.56.2 „141” domaga się potwierdzenia wartości „133,425” 10.06.59.7 Kontroler lotu pyta się „prawidłowo?” 10.07.01.5 „141” potwierdza, ale wartość inną tj. „33,425”. 10.07.02.5 Nieznana osoba coś zauważa i mówi „....3 ?” 10.07.59 zgłasza się „141” 10.08.02.1 Kontroler lotu potwierdza swoją pomyłkę i podaje inną, nową wartość „133,55” 10.08.06.1 „141” potwierdza przyjęcie nowej wartości „133,55” 10.10.23.9 Kolejna pomyłka kontrolera lotów, błędne wywołanie „białoruski 1085” poprawione na „1058” ( tzw. „czeski błąd”, zamienione dwie ostatnie cyfry ) 10.10.46 Dowódca TU-154M kwituje błąd wieży, po jej pomyłce słowami „Nic takiego” Korespondencja między kontrolerem lotu a lotem „Aeroflotu 141” dotycząca częstotliwości radiowej z Mińskiem jest pełna pomyłek. Dowodzi to ,że kontroler lotu nie radził sobie z równoległym prowadzeniem dwóch samolotów i popełniał błędy. Rozmowa z wieżą 10.12.28 Drugi pilot błędnie potwierdza wysokość „1058” na” 9” potem na „900” (zamiast na 9100). 10.12.31.7 Dowódca samolotu poprawia pomyłkę drugiego pilota i potwierdza prawidłowo „9100” Stopy czy metry ? 10.22.34.3 „Szt” podaje 3900 stóp !! 10.22.45.2 Kontroler lotu podaje „descending 3600m” i” kontakt na częstotliwości 124”. 10.23.07 „Szt” potwierdza „3600m!!! kontakt” i „124” "Szt" - nie jest opisany w legendzie stenogramu. Być może to Gen. Błasik 10.24.22.3 Kontroler lotu błędnie wywołuje nr PLF 1-2-0-1”, podaje widoczność 400m. 10.25.25.3 Kontroler lotu podaje „z kursem 40stopni zniżanie 1500m” Na schemacie ścieżki lądowania jaką otrzymał LOT, zniżanie należy zacząć od 1050m dla wysokości decyzji odejścia 70m. Stopy czy metry? 10.27.05.1 Drugi pilot pyta 600? 10.27.05.9 Nieznana osoba odpowiada: ”1500” (m ?) 10.27.07.8 Nieznana osoba poprawia na: „4900”. (stóp ?) 10.28.51.7 Drugi pilot nadal nie potrafi dogadać się z „Remkiem” co do grubości chmur i ich podstawy Zrzut 10.27.58.8 Niezrozumiałe. „Zakończyłem zrzut, zniżanie na wschód” 10.28.04 „Pozwolili” Oba zdania są rozdzielone wypowiedziami oznaczonymi jako anonimowe i nierozpoznane. Terminu "выброска" w rosyjskim lotnictwie używa się do określenia w zasadzie tylko dwóch rzeczy: - DESANT (zrzut skoczków spadochronowych lub sprzętu) - "Выброска десанта"(np. zrzut) - ZRZUT (ROZPYLANIE) PALIWA LUB INNEGO PŁYNU - "выброска топлива", o której ciekawie mówi np. ten artykuł ("термодымовая аппаратура, принцип действия которой основывается на образовании искусственного тумана (дыма) при выброске распыленного дизельного топлива в поток отработавших газов двигателя") czyli "tworzenie sztucznej mgły poprzez rozpylanie zatomizowanego paliwa dieslowskiego wraz z ciągiem wylotowym gazów silników". Kto tam jest? 10.29.46.3 Drugi pilot: „Słyszałeś?” 10.29.47.9 Dowódca TU-154 pyta: „Kto tam jest?” 10.29.51 Drugi pilot odpowiada: „U ciebie też? Być może załoga usłyszała przez radiostację fragm. rozmowy IŁ-76 z kontrolerem lotu. Terminu „Kto tam jest” lub „kto na częstotliwości” używa się dość powszechnie jeśli słyszymy na jakiejś częstotliwości nieokreślonego korespondenta. Wtedy niektórzy radiooperatorzy pytają „kto tam jest” albo „kto na częstotliwości”. Jeśli nieokreślony odbiorca słyszy pytającego to odpowiada swoim wywoławczym znakiem ( o ile nie jest piratem który wykorzystuje częstotliwość nielegalnie ). Wieża kontroli lotów 10.30.14.2 Kontroler lotu przypomina sobie o samolocie PL101:”Aaaa?” ? Co sygnalizuje TAWS? 10.31.01.7 Drugi pilot powoli rozumuje ,że to sygnalizuje TAWS i że wystarczy aby „Ziętas wprowadził...”(zmiany?) Paliwo – zagadka matematyczna 10.18.22 Nieznana osoba pyta: „Ile mamy paliwa?” 10.18.24 Drugi pilot: „Mamy około 13-12,5 tony „ 10.23.47 kontroler lotu pyta: „Polish Foxtrot 1-0-1, pozostałość paliwa. Ile macie paliwa?” 10.23.55 Dowódca TU-154M: „Pozostało 11 ton” 10.33.23.6 Nieznana osoba pyta o paliwo 10.33.25.1 Inżynier pokładowy odpowiada „Aktualnie mamy 12 ton” Kolejna nieścisłość. Paliwa powinno ubywać a nie przybywać! Minuta ciszy w kokpicie. 10.40.50.5 Drugi pilot mówi „odchodzimy”. Od tego momentu zalega cisza która trwa do godz. 10.41.00.3 ponownie słychać drugiego pilota „kur*a mać”. Poza kontrolerem lotu nie słychać załogi. Czy ostatnia minuta lotu zawiera pełną korespondencję załogi, czy tą minutę utajniono zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ? Zerwana linia wysokiego napięcia „Zakład odnotował, że dokładnie o godzinie 8.39 ( czasu polskiego ) została zerwana linia energetyczna biegnąca w sąsiedztwie miejsca katastrofy.” Zerwanie linii energetycznej nastąpiło o godz. 10.39 ( czasu lokalnego ), fakt ten został odnotowany przez miejscową elektrownię. 10.39.57.1 Nieznana osoba mówi o wysokości na jakiej znajduje się TU-154M. Jest to 400 metrów Wniosek: Linię energetyczną zerwał IŁ-76, lub była ona zerwana wcześniej. ż czy rz ? Za zakończenie III części zagadek i wpadek związanych ze stenogramami rozmów pilotów pozostał mały drobiazg: w stenogramie napisano "Na Korsażu mgła" a nie "Na Korsarzu mgła"
Kiedy naprawdę rozbił się tupolew Telefon o godz. 8.49 „...Informacje eksperta to niejedyny trop wskazujący na to, że Tu-154M rozbił się znacznie wcześniej, niż myśleliśmy. Innym dowodem jest relacja korespondenta Polsatu News Wiktora Batera, który pierwszy poinformował o katastrofie. – Dostałem telefon o wypadku o godzinie 8.49 – mówi „DGP” dziennikarz, który był wówczas w Katyniu. – 8.56? Ja wiem, że o tej godzinie wszyscy z samolotu już co najmniej od 10 minut nie żyli – mówi Bater. Jest jeszcze jedna poszlaka wskazująca na wcześniejszą godzinę tragedii. – Według informacji, jakie dotarły do komisji badającej przyczyny katastrofy, ok. godziny 8.39 samolot zerwał linię energetyczną przed lotniskiem..."źródło: Dziennik, Kiedy naprawdę rozbił się tupolew
Nowa informacja ws. godziny katastrofy Tupolewa „...O wcześniejszej godzinie katastrofy niż 8.46 może świadczyć informacja podana przez miejscową elektrownię. Zakład odnotował, że dokładnie o godzinie 8.39 została zerwana linia energetyczna biegnąca w sąsiedztwie miejsca katastrofy..."źródło: Polskie Radio, Nowa informacja ws. godziny katastrofy Tupolewa
"...Jeszcze dziś nagrania z rejestratorów pokładowych prezydenckiego Tu-154 M mają trafić do Instytutu Ekspertyz Sądowych w Krakowie - informuje reporter RMF FM Marek Balawajder. Według Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Jerzego Millera, zapiski wymagają specjalistycznej obróbki, w tym odszumienia. Śledczy przekażą specjalistom jedną z trzech płyt CD, jakie przywiózł z Moskwy Jerzy Miller. Są na niej nagrane dźwięki i głosy. Na pewno dzisiaj nagranie trafi do Krakowa. Jak dowiedział się nasz dziennikarz, przywiezie je Żandarmeria Wojskowa. Zadaniem biegłych będzie odtworzenie zapisów w większym stopniu niż zrobili to Rosjanie. Chodzi o identyfikację osób, które mówią, a także o odczytanie fragmentów, które dzisiaj opisane są jako nieczytelne. Jest to możliwe, bo specjaliści z Krakowa posiadają doskonały sprzęt, a także będą dysponowali większą możliwością dotarcia do materiału porównawczego. Wiadomo, że sprawa będzie potraktowana priorytetowo, a ekspertyza zostanie wykonana w jak najkrótszym czasie. Ile to potrwa? Szefowa Instytutu Ekspertyz Sądowych prof. Maria Kała nie chciała tego powiedzieć. Mogą to być dwa, trzy miesiące. To ma być przede wszystkim zrobione dobrze, a nie szybko - zaznaczyła..."źródło: Interia, Będą nowe stenogramy czarnych skrzynek. Polskie
@