Jesteśmy świadkami wprowadzania CERTYFIKATÓW DLA POŚREDNIKÓW na rynku nieruchomości. Poniżej list Powszechnego Towarzystwa Ekspertów i Doradców Rynku Nieruchomości do członków stowarzyszenia z apelem o wysyłanie protestów do ministra Boniego.
Szanowni Państwo Ministerstwo Gospodarki po konferencji
międzyresortowej, przekazało do dalszych prac w Komitecie Rady Ministrów
projekt ustawy „o ograniczaniu barier…”. W projekcie tym problematyką
pośrednictwa zajmuje się art. 15.
Nowy projekt doprowadził regulacje dotyczące zawodu pośrednika do
absurdu. Likwiduje się licencje i wprowadza droższy, bardziej
restrykcyjny system Certyfikacji zakończony egzaminem. Dotyczyć
to ma również tych, którzy zdobyli licencje w starym trybie. Nowe
rozwiązania lokalizują kwestie uzyskiwania Certyfikatów, kar za
naruszanie standardów, kształcenia zawodowego poza Ministerstwem
Infrastruktury.
Nowy system zapomina o uzyskanych przez obywateli wcześniej licencjach -
stają się one bezwartościowym papierkiem – całe środowisko ma zacząć
wszystko od nowa! Dla uzyskania Certyfikatu trzeba będzie mieć, wg
projektu, wykształcenie wyższe i zdać egzamin! System podobno był
wzorowany na systemie certyfikacji rzeczoznawców samochodowych (?).
SZKODLIWY EKSPERYMENT NA ŻYWYM ORGANIZMIE RYNKU NIERUCHOMOŚCI
Projekt nijak ma się do tego co było przedmiotem poprzedniej dyskusji,
dotyczy zupełnie innych rozwiązań. Projekt jaskrawo zaprzecza
deklarowanej przez resort gospodarki idei ustawy o znoszeniu barier,
jest wewnętrznie sprzeczny. Takiego nagromadzenia niedorzeczności
prawnych trudno szukać w innych dokumentach.
ŁAMANIE ZASAD KONSULTACJI SPOŁECZNEJ.
Projekt w zakresie art. 15 nie był konsultowany z przedstawicielami
środowiska obrotu nieruchomościami, z szerokim środowiskiem naukowym.
Art. 15 projektu w fazie tworzenia był tajny dla przedstawicieli
środowiska rynku nieruchomości i bez konsultacji skierowany został do
Stałego Komitetu Rady Ministrów. O treści proponowanego art. 15 ustawy
środowisko dowiedziało się ze strony internetowej już po przekazaniu do
KRM. Ministerstwo Gospodarki w zakresie treści art. 15 przekazało
kompletnie inny projekt niż ten, który dało do konsultacji. Jest to
drastyczne naruszenie zasad prowadzenia legislacji!
NIE WIADOMO O CO CHODZI? WIADOMO!
Obecny projekt jest kpiną z 15 tysięcy pośredników, którzy wydając razem
ponad 150 milionów złotych zdobyli licencje zawodowe pośrednika w
obrocie nieruchomościami (koszty kursów, studiów podyplomowych, praktyk
zawodowych, egzaminów, postępowań kwalifikacyjnych).
Za nowe papierki trzeba znowu będzie płacić! Nasze kalkulacje
wskazują, że może to kosztować od około 4.000,00 złotych do 7.000,00
tysięcy złotych, plus koszty egzaminu od osoby. Czy koniecznie
ktoś musi na tym zarobić? I to w czasie kiedy przedsiębiorstwa obrotu
nieruchomościami ledwo pokrywają koszty?
LIKWIDACJA LICENCJI. CERTYFIKACJA. ROZPOCZĘCIE SEZONU NA WYDAWANIE
KOLEJNYCH PIENIĘDZY!!!
W obecnym projekcie dotychczasowe licencje i dorobek zawodowy
znikają, natomiast wszystkie osoby, które chcą być pośrednikami
będą musiały na nowo zdobyć Certyfikat pośrednika- patrz zapis
projektu:
„Art. 183 c. 1 Pośrednikiem w obrocie nieruchomościami jest osoba
fizyczna posiadająca certyfikat w zakresie pośrednictwa w obrocie
nieruchomościami, wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie
akredytacji.”
Pośrednikiem w obrocie nieruchomościami nie będzie więc wg projektu ten
kto ma licencje a ten kto ma Certyfikat! I tylko taka osoba będzie
mogła używać tytułu „pośrednik w obrocie nieruchomościami”.
Dla takiej osoby przygotowano w projekcie ustawy zapewnienie: „Art. 183
ust.2 Tytuł zawodowy „pośrednik w obrocie nieruchomościami” podlega
ochronie prawnej”.
Panowie Ministrowie z Ministerstwa Gospodarki i Infrastruktury (tak, tak
- również z Ministerstwa Infrastruktury bo tam przygotowano ten pomysł)
zapomnieli, że w obowiązującej ustawie istnieje identyczny w brzmieniu
przepis art. 179 ust. 4 - zdanie ostatnie. W przepisie tym Ustawodawca
uchwalając ustawę o gospodarce nieruchomościami zapewnił, że będzie
chronił zdobyty dzięki kosztownej nauce tytuł pośrednika.
Jaka to jest ochrona i jakie ma znaczenie ustawowe zapewnienie Państwa
Polskiego, jeśli można jednym pociągnięciem pióra wyprzeć się
wszystkiego?
Tytuł ten będzie się należał już zupełnie innej grupie osób - po
zdobyciu Certyfikatu - a licencje, które dawały uprawnienie do tytułu
nic nie będą wówczas warte.
NARUSZENIE PRAW NABYTYCH I KONSTYTUCJI.
Dotychczasowe licencje w projekcie mają być bezwartościowymi papierkami.
Wzorcem dla tych rozwiązań ma być certyfikacja dla rzeczoznawców
samochodowych. To, co wyprawia się z przedsiębiorcami, to, co wyprawia
się z pośrednikami na rynku nieruchomości jest niebywałe i krzywdzące
ludzi, zwykłych ludzi. Trzeba nie mieć wyobraźni społecznej by
zaproponować coś takiego. Projekt oznacza, że ludzie, którzy z
wyrzeczeniem zdobyli uprawnienia, aby mieć prawo bycia pośrednikiem będą
musieli po raz kolejny je zdobywać.
Chcemy wiedzieć czy za ten pomysł odpowiada kierownictwo Ministerstwa
Infrastruktury? Dlaczego zamiast chronić dorobku ostatnich dwudziestu
lat pracy zawodów rynku nieruchomości niszczy się te osiągnięcia?
Chcemy znać nazwiska polityków odpowiedzialnych za ten skandal! Dość
arogancji i pychy, chcemy być wysłuchani i rozumiani.
Chcemy wiedzieć jasno i dobitnie komu już nigdy nie powierzymy naszego
mandatu zaufania!!!!
ZNOWU EGZAMINY DLA WSZYSTKICH.
Czy już mamy zbierać pieniądze na Certyfikaty? A oto co trzeba będzie
zrobić aby zdobyć Certyfikat:
„Art. 183 c ust. 3. Certyfikat w zakresie pośrednictwa w obrocie
nieruchomościami wydaje się osobie fizycznej, która:
1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za
przestępstwa
gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków
urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa
skarbowe;
3) posiada co najmniej wykształcenie wyższe;
4) złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin.”
OD ŚCIANY DO ŚCIANY.
Ministerstwo Gospodarki jak się okazuje zamiast dbać o gospodarkę
organizuje nieustający WERBALNY FESTIWAL naprawiania gospodarki.
Wystarczy przeczytać uzasadnienie do „ustawy o ograniczaniu barier…” w
tym topniejącym objętościowo dziele (projekt po konferencji
uzgodnieniowej zmalał z 90 artykułów do 70) znajdujemy pomnikowe frazesy
i tęsknotę za miejscem w historii. Niestety „Wilczków” w MG nie
odnajdziesz za grosz. Kluczowe frazesy Ministerstwa Gospodarki zamykają
się w pojęciach zaczynających się na przedrostek „de” - w pełni zasadne
jest stwierdzenie „ustawa czterech de”:
1. Dereglamentacja. Miało to służyć odbiurokratyzowaniu
gospodarki. Czy kolejne Certyfikaty mają temu służyć? Po co kolejne
dodatkowe regulacje dla przedsiębiorców? Cóż to za dereglamentacja skoro
wprowadza nową reglamentację. Wszystko dla dobra przedsiębiorców. Warto
zauważyć że działające na podstawie zdobytych licencji osoby z
wykształceniem średnim zostaną wyrzucone poza system. Obecnie mają prawo
wykonywać ten zawód. Czy nie wystarczy zachować to co dobrze działa?
2. Depenalizacja. Miało to ograniczyć niepotrzebne restrykcje
karne. A tymczasem robi się rzecz odwrotną. Wprowadzono
odpowiedzialność karną za brak ubezpieczenia przedsiębiorców
pośredniczących - jeszcze nikt wcześniej nie wymyślił czegoś takiego.
Oto firmy ubezpieczeniowe będą zbierać składki pod rygorem doniesienia
do prokuratury. A wszystko to dla dobra przedsiębiorców. Czytamy w
projekcie „Art. 198a. Kto prowadzi działalność gospodarczą w zakresie
pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, o której mowa w art. 183b ust.
1, bez posiadania ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody
wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności pośrednictwa w obrocie
nieruchomościami podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo
grzywny.”
3. Derogacja. Miało to służyć uchylaniu zbędnych przepisów. W
tekście ustawy znajdujemy wprowadzenie przepisów nie tylko zbędnych ale
szkodliwych.
4. Deregulacja. Miano nie regulować tego co daje sobie radę bez
regulacji. Certyfikacja pośrednictwa nie występuje w obszarze Unii - nie
ma przymusowej Certyfikacji tych usług. Nie ma ani jednego państwa,
które mieszałoby się do stosunków cywilnoprawnych - zakaz zawierania
umów z obiema stronami transakcji.
PROJEKT USTAWY O OGRANICZANIU BARIER JAWI SIĘ JAKO:
1. Dezorganizacja gospodarki. Rwie się bowiem dotychczasowe więzi
gospodarcze. Wprowadza niepewność w gospodarkę nieruchomościami.
2. Destrukcja nawiązanych więzi społecznych. Destrukcja
wypracowanych przez lata mechanizmów współpracy klientów z pośrednikami.
3. Deprecjacja wykształcenia. Likwidując licencje likwiduje się
owoce nauki. Jest rzeczą niedopuszczalną wniesienie na forum KRM tak
nieprzygotowanych przepisów prawa.
4. Dewaluacja prawa. Wzmaga brak zaufania do instytucji
państwowych. Niszczy się ogromną wartość jaką jest trwałość prawa.
Wyrzucenie z listy pośredników w obrocie nieruchomościami osób z
wykształceniem średnim. Art. 15 zawiera rażące błędy prawne świadczące o
braku niezbędnej wiedzy pozwalającej regulować tę dziedzinę.
ZAKAZ POŚREDNICZENIA DLA OBU STRON TRANSAKCJI.
Patrz - „4. Pośrednik w obrocie nieruchomościami wykonuje czynności
pośrednictwa w obrocie nieruchomościami wyłącznie na rzecz jednej ze
stron umowy, o której mowa w ust. 2.”
Niedopuszczalne sformułowanie, niewystępujące w jakimkolwiek systemie
prawnym w Europie i USA a także sprzeczne z tradycją polską patrz -
Kodeks Zobowiązań z 1933 roku. Również nie występuje to w innych
regulacjach kwalifikowanych pośrednictwa obowiązujących obecnie w prawie
polskim. W każdej z tych regulacji pośrednicy mogą występować na rzecz
obu stron tej samej transakcji wiąże się to z zasadą swobody
zawierania umów a także swobody prowadzenia działalności
gospodarczej. Tymczasem paradoksalnie rzekoma ustawa dereglamentacyjna
zaczyna to reglamentować. Zapis kompromituje w sposób oczywisty.
Zapisy art. 15 są sprzeczne z podstawowymi zasadami prawa cywilnego.
Stroną relacji cywilnoprawnych przy prowadzeniu działalności
gospodarczej jest przedsiębiorca stąd nie może być stroną umowy
pośrednik, nie dla niego powinno się zastrzegać wyłączność itd. Wartość
merytoryczna tych zapisów jest kompromitująca. To jest elementarz prawa
Panowie Ministrowie.
A oto niektóre proponowane zapisy:
„Art. 183 d 6. Umowa pośrednictwa zawiera w szczególności:
1) zakres czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami,
2) wysokość wynagrodzenia należnego pośrednikowi (? W działalności
gospodarczej zawiera umowy przedsiębiorca a nie pośrednik?) w obrocie
nieruchomościami lub sposób jego ustalenia,
3) wskazanie pośrednika w obrocie nieruchomościami odpowiedzialnego
zawodowo za wykonanie czynności pośrednictwa określonych w tej umowie, z
podaniem jego imienia i nazwiska oraz numeru certyfikatu,
4) oświadczenie pośrednika (? Zgodnie z tym projektem obowiązkiem
ubezpieczenia objęty ma być przedsiębiorca i to pod rygorem
odpowiedzialności karnej - to po co oświadczenie pośrednika?) w obrocie
nieruchomościami o posiadanym ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej
za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem czynności pośrednictwa w
obrocie nieruchomościami.
7. Przez umowę pośrednictwa pośrednik w obrocie nieruchomościami
zobowiązuje się do dokonywania dla zamawiającego czynności pośrednictwa w
obrocie nieruchomościami a zamawiający zobowiązuje się do zapłaty
pośrednikowi w obrocie nieruchomościami wynagrodzenia. (?To
przedsiębiorca jest stroną umowy a nie np. jego pracownik pośrednik.?)
8. Umowa pośrednictwa może być zawarta z zastrzeżeniem wyłączności na
rzecz pośrednika w obrocie nieruchomościami. Przepis art. 550 Kodeksu
cywilnego stosuje się odpowiednio. (?To przedsiębiorca jest stroną umowy
a nie pośrednik ?)
Art. 183e. 1. Pośrednik w obrocie nieruchomościami jest zobowiązany do
wykonywania czynności pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zgodnie z
zasadami wynikającymi z przepisów prawa i standardami zawodowymi, ze
szczególną starannością właściwą dla zawodowego charakteru tych
czynności oraz zasadami etyki zawodowej. Jest on także zobowiązany do
kierowania się zasadą ochrony interesu osób, na których rzecz wykonuje
te czynności. (?W projektowanym słowniczku do uogn skreślono z listy
standardów pośredników?).”
Na stronie www.profesjonalista.net
pod linkiem http://profesjonalista.net/v2/wordpress/?p=1506
znajdziecie Państwo całość art. 15 projektu ustawy „ o barierach…”
Szanowni Państwo, Koleżanki i Koledzy
nasze środowisko jest w kluczowym momencie swojego istnienia. Zagrożona
jest wypracowana przez lata metodyka pracy, zagrożony jest dorobek
środowiska.
Jeśli będziecie czekać, że ktoś za Was wywalczy obronę zawodu i Waszych
miejsc pracy to się mylicie. Dlatego zwracamy się do Was z Apelem o
przesyłanie swoich merytorycznych uwag i protestów jak najbardziej
udokumentowanych do następujących osób na ich adresy, faxy i maile. Nie
zignorujcie prosimy tego Apelu, zróbmy to ponad wszelkimi innymi naszymi
problemami. Z naszych wstępnych informacji wynika że Komitet Stały Rady
Ministrów ma się zająć ustawą o barierach 1 lipca 2010 roku. Od dzisiaj
prosimy piszcie do Pana Ministra Boni najlepiej listem zwykłym ale też
faxem i mailami.
Przesyłajcie swoje pisma do wiadomości do PTEiDRN na
[email protected].
Podajemy adres:
Minister Michał Boni
Członek Rady Ministrów
Przewodniczący
Stałego Komitetu Rady Ministrów
Kancelaria Premiera
Al. Ujazdowskie 1/3
Warszawa 00 - 583
faks (+48 22) 694 69 54:
e mail [email protected]
(...)W trudnych chwilach bądźmy razem.
Warszawa 14 czerwca 2010
Serdecznie Pozdrawiam
W imieniu Zarządu PTEiDRN
Zbigniew Kubiński