Ktokolwiek poznał dzieje nasze, ten wie, że przyczyną naszego upadku nie była zbytnia wolność - nie była to bowiem żadna „wolność” ale samowola jednych, a niewola drugich warstw, nie była to żadna rzeczpospolita jak ją zwano, ale jej anomalia i parodya, bo oparta na rządach jednej warstwy, więc już tem samem nie „pospolita” czyli „ powszechna” – Jakób spod Giewontu w piśmie w 1897 r. wskazał na potrzebę połączenia licznych stronnictw i tych Polaków co do żadnego stronnictwa nie należą, w jednym programie, który do odrodzenia Ojczyzny doprowadzi.
W chwili takiej nie może być u nas ani jednego Polaka, któryby chciał i mógł pozostać obojętnym widzem tej potężnej ewolucyi, jaka się odbywa w naszym kraju. Dziś jest moment, w którym każdy, co chce być Polakiem, musi się zapoznać z tem, co się u nas dzieje, a potem, o ile mu siły, czas, zdolności i środki pozwalają, musi wziąć udział w tem, co stanowi życie narodowe, polityczne i ekonomiczne naszego kraju.
W drugim punkcie programu Jakób ostrzega: należy jednak wiedzieć i o tym ,że ruch ten spotka się z drugim, wyrosłym nie na gruncie naszych rodzimych, krajowych i narodowych potrzeb i stosunków, ale z ruchem nienaturalnym, sztucznym, bo importowanym z za granicy, nie odpowiadającym wcale naszym potrzebom ani religijnym, ani społeczno-ekonomicznym, ani narodowym i politycznym, ale owszem wprost im przeciwnym, z ruchem socyalno - demokratycznym. Ruch ten u nas młody i nowy, jest przynajmniej na pozór, równie potężny jak i ruch czysto ludowy, potężniejszy nawet, bo lepiej zorganizowany, jednolity, nie rozbity na partye i stronnictwa, a popierany przez zagranicę i żydów.
W punkcie trzecim Jakób zwraca uwagę na znaczenie oświaty: Trzeba nam więc nie tylko starać się o podniesienie poziomu oświaty ludowej w znaczeniu ogólnem, ale równolegle do tej akcyi i razem z nią trzeba podjąć i prowadzić akcyę oświecania ludu na polu politycznem, narodowem i ekononiicznem. (Co dziś czynić Polakowi w Galicji, Jakób z Giewontu, 1897)
Po 120 latach, w XXI wieku jesteśmy świadkami potężnej ewolucyi, jaka się odbywa w naszym kraju. Nasi mądrzy dziadowie do odrodzenia Ojczyzny doprowadzili i dla nas Polskę zachowali. Czy pozostaniemy obojętnym widzem demolowania Polski?
Dzisiaj również mamy świetne umysły starające się o podniesienie poziomu naszej oświaty. Nie korzystają z ich wiedzy szkoły, uczelnie, politycy, media, ludzie sztuki i kultury.
W dyskusji na temat „Współczesne oblicza totalitaryzmów” prowadzonej przez dr Barbarę Stanisławczyk-Żyłę w Centrum Edukacyjnym IPN, Bronisław Wildstein i Piotr Woyciechowski wyjaśniają idee wolności i ideologii emancypacji importowanej z zagranicy, wyrosłej nie na gruncie naszych rodzimych, krajowych i narodowych potrzeb.
Na pytanie o wolność Bronisław Wildstein odpowiada:
Ta idea wolności liberalnej, która zdominowała wszystko, to idea wolności negatywnej, tzn. likwidujemy wszystkie przeszkody dla jednostki ludzkiej, wszystko co stanowi barierę dla doraźnych jej pragnień, pożądań itp. Idealny świat wolności to świat, w którym nie ma zakazu. Tego rodzaju wolność prowadzi do tego, że człowiek zostaje zredukowany do uległości swoim wyłącznie biologicznym potrzebom.
A wolność pozytywna wynika z kultury. Wraz z kulturą budujemy pewne modele życia ludzkiego, które wykraczają poza spełnianie biologicznych potrzeb. Kultura, cywilizacja wiążą się z ograniczeniami. Jeśli zlikwidujemy wszystkie ograniczenia wcale to nie będzie oznaczało wolności tylko podporządkowanie człowieka biologii. To jest wolność animalna. Ten nowy wymiar wolności jest strywializowaniem, spłaszczeniem idei wolności i wydaniem człowieka na rzecz jego instynktu, pożądań, odruchów. Każde życie społeczne wiąże się z ograniczeniami.
Każda ideologia, która ma wbudowany w siebie utopijny projekt przekształcenia całościowego rzeczywistości i budowanie wg niej „optymalnego” modelu życia na ziemi metodami politycznymi to system totalitarny. Żeby stworzyć nowy totalny ład należy mieć kontrolę nad całościową rzeczywistością społeczną, a więc wyeliminować należy istniejące dotąd instytucje, wspólnoty, pewne formy społecznego istnienia ludzkiego.
Idealnym modelem dla systemu totalitarnego jest samotna jednostka naprzeciw władzy, bo jakakolwiek wspólnota, tożsamość, będzie blokadą dla budowy nowego „wspaniałego” świata. Ta nowa dominująca obecnie ideologia emancypacji – tak ją nazywam, kontynuuje Bronisław Wildstein- próbuje przełożyć wszystkie formy regulacji życia społecznego, wszystkie instytucje na normy prawne i zasadniczo zmienić to, czym było prawo. To prawo wypiera etykę, obyczaj, to prawo zastępuje moralność; „nie możesz mu nic zarzucić bo on działa zgodnie z normami prawnymi, nie został oskarżony , nie został skazany”. Prawo jako jedyny system regulujący życie społeczne. Widzimy w UE piętrzenie prawa, które ma wszystko regulować, np. życie erotyczne, wewnętrzny układ pracy itp. To jest negowanie jakiegokolwiek innego porządku.
Piotr Woyciechowski stwierdził, iż oprócz ideologii musi być mechanizm kontroli prywatnego życia. Produkt , który to umożliwia dostarczają międzynarodowe koncerny o skali globalnej branży IT np. GAFAM. Ich sposób działania zależy od ideologii, one występują w imię tej ideologii liberalnej i tej „wolności”. One uderzają w tradycyjne struktury po to, żeby móc kontrolować relacje między tymi jednostkami, które one same proponują , tworzą i sprzedają. Zamieniają człowieka w idealnego konsumenta. Z kolei instytucje finansowe planują pozbawienie człowieka wolności obrotem bezgotówkowym.
Poniżej kilka punktów programu szczegółowego, który Jakóba z Giewontu przygotował w 1897 roku, … dyktowały mi go miłość do Ojczyzny, wiara w jej odrodzenie, chwila obecna i potrzeba planu działania, z którym mamy iść do ludu-a potem wspólnie z nim, wszyscy razem naprzód!!
1. Pod względem religijnym:
Innym wyznaniom zostawiając swobodę, stawiamy na czele religię chrześcijańsko-katolicką, według której żyć, bronić jej i popierać ją winniśmy zawsze i wszędzie.
2.Pod względem narodowym:
Ponieważ państwo jest dla narodów, a nie narody dla państwa uznajemy potrzebę jak największego wzmocnienia i utrwalenia odrębności i żywotności naszej narodowej i ich praw.
3. Pod względem ekonomiczno-społecznym:
a)Ponieważ podstawą społeczności i społeczeństw cywilizowanych jest życie rodzinne i rodzina, (które socyaliści chcą usunąć, żądając wolnej miłości i wychowywania dzieci nie przez rodziców, ale w publicznych zakładach), przeto należy je uznać za uświęcone prawem Boskiem i ludzkiem i budować na nich nasze społeczeństwo;
b)Dzieci więc mają być wychowywane przez rodziców, a kraj i państwo mają ich w tem najskuteczniej wspomagać.
e)Ponieważ kraj nasz jest przeważnie, prawie wyłącznie rolniczym, a rolnictwo doznaje w nim najmniej poparcia ze strony władz krajowych i rządowych, żądamy celem podniesienia go:
*Zniesienia kierowanej przez żydów giełdy zbożowej i ustanawiania przez nich dowolnych cen zboża, jako instytucyi wprost szkodliwej dla naszego rolnictwa;
*Obniżenie taryf kolejowych dla zboża i produktów naszych, a podwyższenia ich dla zagranicznych, a w szczególności rosyjskich i rumuńskich;
*Obwarowanie granic naszych cłami ochronnemi, któreby broniły naszych płodów od konkurencji zagranicznej i umożliwiały ich zbyt po cenach takich, aby rolnik u nas, który żywi innych, mógł sam nie zginąć z głodu i był w stanie zapłacić więcej robotnikowi, niż mu dziś płacić może;
*Należy się również postarać o tani kredyt dla dobrych rolników w instytucjach chrześcijańskich, kredyt, któryby ich mógł uwolnić od żydów i lichwy.