Dane:
Prędkość początkowa: v0 = 80 m/s
Przyspieszenie: a = -100*g = -981 m/s2 ~ -1000 m/s2
Obliczyć czas t do całkowitego zatrzymania i drogę hamowania s.
Rozwiązanie:
t = -v0/a ~ 80/1000 = 0.08 s
s = v0*t + a*t2/2 = 80*0.08 - 1000*0.082/2 = 6.4 - 3.2 = 3.2 m
Odpowiedź:
Czas potrzebny do całkowitego zatrzymania od chwili włączenia siły hamującej wynosi 0.08 sekundy. Droga hamowania wynosi 3.2 metra.
Inspiracja:
Raport MAK, grupa 8. pkt 6:
“Badania medyczno-śledcze wykazały, że w chwili zniszczenia konstrukcji samolotu w odwróconym położeniu na pasażerów działały przeciążenia wielkości około 100 g [stukrotnie większe od ciążenia ziemskiego]. Przeżycie tego wypadku było niemożliwe.“
- Zaloguj się aby dodawać komentarze
- 1253 widoki
Janko Walski
Szanowny Janko Walski...
Po pierwsze:
w tytule swojego komentarza słowo "ekspertów" powinieneś ująć w cudzysłów, jako że oni są takimi ekspertami, jak… z koziej du*y trąba. Dowodem na to są słowa, jakoby na pasażerów znajdujących się na pokładzie tupolewa działało przeciążenie (przyspieszenie ze znakiem minus, czyli opóźnienie) równe 100-krotnej wielokrotności przyspieszenia ziemskiego.
Po drugie:
Twój tok obliczeń z punktu widzenia fizyki jest jak najbardziej prawidłowy. No, może z maleńką nieścisłością odnośnie przyjętej przez Ciebie prędkości początkowej V0 = 80 m/s ≈ 288 km/h czyli prędkości, z jaką
TU-154M miał się znaleźć na tzw. ścieżce schodzenia w chwili otworzenia „klap” na skrzydłach. W rzeczywistości była ciut mniejsza i wynosiła około 250 km/h ≈ 70 m/s.
Po trzecie:
owe proste obliczenia, jakie przeprowadziłeś dowiodły, iż głoszący te bzdury – nie wiedzieli, o czym mówili. Ekspert z prawdziwego zdarzenia nigdy nie pozwoliłby sobie na to, aby ogłosić taką informację, uprzednio jej nie sprawdziwszy obliczeniami.
Pozdrawiam,