Port Elbląg

Przez Janusz40 , 22/06/2013 [15:21]
Port Elbląg jest i funkcjonuje, tyle tylko, że funkcjonuje w sposób ułomny - nie jest wykorzystana istniejąca portowa baza. Miast i port uzyskałyby wyższą rangę, gdyby wykonano przekop przez Mierzeję Wiślaną, która w istocie jest piaszczystą wydmą o szerokości 1-2 km i niewielkiej wysokości (ok 30 m). Problemem jest usytuowanie przekopu, by z jednej strony nie naruszać w miarę możności ekologii swoistego ekosystemu Zalewu Wiślanego, a z drugiej strony - by nie odciąć od lądu Krynicy Morskiej. Więcej argumentów przemawia za usytuowaniem przekopu na wschód od Krynicy; wydłużyłoby to wprawdzie kanał morski z koniecznością jego pogłębiania, ale w grę wchodziłoby pogłębienie istniejącego kanału do Królewca i stworzenie rozgałęzienia do przekopu. Za jednym zamachem zyskałoby się także możliwość żeglugi do Królewca większymi statkami, mniejsza byłaby ingerencja w ekosystem zalewu i nie byłaby potrzeby budowania mostu (ew. zwodzonego) do Krynicy Morskiej. Szacowane w projekcie koszty (420 mln. zł, później 580 mln. zł. są relatywnie małe, wręcz mikroskopijne w porównaniu z perspektywą różnorakich korzyści istnienia prawdziwego połączenia Elbląga z morzem. Zresztą nie tylko Elbląga - całego regionu. Ciekawe, że w XIX wieku rozumiano istnienie dróg wodnych; 1960 roku oddano do użytku Kanał Elbląg - Ostróda z unikalnymi pochylniami; obliczono, ze kosztował o 10 % więcej niż paryska Wieża Eiffla. Wcześniej jeszcze wybudowano Kanał Augustowski wg projektu gen. Prądzyńskiego - budowali go polscy saperzy (oficerowie-inżynierzy) - to nie była lekka zabawa - wybudowano 18 śluz; obydwa kanały służą do dzisiaj. Oczywiście - dzisiaj takie inwestycje nie byłyby możliwe, gdyż pojawił się o wiele tańszy transport kolejowy i później samochodowy. Transport wodny jednak jest ciągle najtańszy tam gdzie istnieją naturalne spławne akweny, lub ich utrzymanie jest jest relatywnie tanie. Takim przypadkiem jest niewątpliwie bezpośrednie połączenie Elbląga z Bałtykiem. Jak można sie zastanawiać nad inwestycją, która kosztować może 10 razy mniej niż koszt nowych fanaberyjnych stadionów wybudowanych tylko z tego powodu by zaspokoić ambicje piłkarskie premiera, nad inwestycja, która w odróżnieniu od tamtego wyrzucania pieniędzy w błoto przynieść może pracę dla wielu tysięcy ludzi, ożywić gospodarczo cały region i przysporzyć znaczących dochodów dla państwa. Kilka danych encyklopedycznych - podaję za Wikipedią: "Położenie Polska, Elbląg Typ portu morski Data powstania 11 kwietnia 1952 Adres bosmanatu ul. Portowa 2, 82-300 Elbląg Powierzchnia portu 470 ha Obroty ładunkowe (2010) 64 800 ton Zdolność przeładunkowa 1 mln ton Liczba nabrzeży 5 Długość nabrzeży 2,5 km Maksymalne głębokość / zanurzenie 2,5 / 2,0 m Położenie na mapie Polski "Port Elbląg 54°10′N 19°23′E Strona portu Port Elbląg – port morski w woj. warmińsko-mazurskim, w Elblągu, położony na Żuławach Wiślanych, nad rzeką Elbląg, w odległości 6 km od jej ujścia do Zalewu Wiślanego[1]. Spis treści [ukryj] 1 Położenie 2 Historia 3 Instytucje w Porcie Elbląg 4 Infrastruktura portowa 5 Działalność 6 Przypisy 7 Linki zewnętrzne Położenie[edytuj] Teren portu obejmuje powierzchnię 470 ha[1]. Granice portu zostały określone w 2013 roku[2]. Obszar rzeki Elbląg do granic portu ma status morskich wód wewnętrznych. Przystanie jachtowe w Porcie Elbląg: Jachtklub Wodnik Przystań jachtowa Harcerski Ośrodek Wodny Bryza Ognisko Sportów Wodnych Fala Przystań kajakowa Energetyk Historia[edytuj] Port morski został formalnie ustanowiony po raz pierwszy w 1952 roku[3]. Instytucje w Porcie Elbląg[edytuj] Zarząd Portu Morskiego w Elblągu Kapitanat Portu Elbląg Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Elblągu Morski Oddział Straży Granicznej w Elblągu Urząd Celny w Elblągu Hanza Shipping - agencja morska Ruch graniczny w porcie odbywa się poprzez morskie przejście graniczne Elbląg. Infrastruktura portowa[edytuj] Łączna długość nabrzeży w porcie Elbląg wynosi 2,5 km, w tym 0,3 km nabrzeża pasażerskiego. W porcie znajduje się 5 basenów, stocznia remontowa, suwnica o udźwigu 150 ton, obrotnica statków o długości 120 metrów, bocznica kolejowa oraz terminale przeładunkowy i pasażerski[1]. Działalność[edytuj] W listopadzie 2007 Zarząd Portu Morskiego w Elblągu, wraz z władzami miasta zainicjował projekt Bałtycka Ukraina, który w swoim założeniu przewiduje m.in. budowę w Elblągu ukraińskiego kompleksu portowego. Największą szansę rozwoju elbląskiego portu upatruje się w przekopie Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby uniknąć żeglugi przez Cieśninę Pilawską, kontrolowaną przez władze rosyjskie. W 2008 roku Urząd Morski w Gdyni zanotował 14 zawinięć jednostek, które z Morza Bałtyckiego przez Cieśninę Piławską, dotarły do portu w Elblągu. Statki wykonały rejsy na trasach do europejskich miast: Antwerpii, Gdańska, Hamburga oraz Kaliningradu. Ruch towarowy w porcie Elbląg obsłużyły dwie jednostki: MV Tanais oraz MV Barbara D[4]. W 2010 przywrócono żeglugę pasażerską między portami: Elbląg-Krynica Morska-Elbląg, którą obsługuje statek MS Anita[5]."
tumry

tumry

12 years 3 months temu

u władzy nie było Ksuta i (P)ochlupajki (O)kropnej ów kanał już by funkcjonował ze znakomitymi skutkami dla miasta. Było jeszcze inne rozwiązanie, mianowicie powiedzenie Ruso-Sowietom, żadnego ruchu bezwizowego w obrębie enklawy królewieckiej i prawie ćwiartki Polski w jej części północno-wschodniej, gdy równolegle nie otworzycie wolnej żeglugi przez cieśninę pilawską. Nie ma zgody, figa z makiem z pasternakiem i z bezwizowym pakowaniem się Mongołów do Europy. Spieprzać dziady, robimy przekop nawet z tunelem pod jego dnem, gdy będziemu uważać, że tak nam odpowiada. Stać nas było na wybudowanie takiego tunelu wzdłuż Wisły, teraz zrobimy prawidłowo w poprzek przekopu. Niestety nadal rządzi Ksut, a ten w życiu nie przyłoży łap do rozwoju Rzeczpospolitej. Do wymacania forsy to co innego. Dodatkowo klient jest spietrany i przed Putinem drefi.
Domyślny avatar

Oczywiście, masz rację - Sikorski zabiegał nie o interes Polski, tylko Rosji, a można było ten bezwizowy ruch drogo sprzedać. Tłumaczenie, że to dobre dla ruchu przygranicznego - szczególnie dla obywateli z Rosji, to infantylizm ekonomiczny; w istocie taki nieopodatkowany handel, to uszczuplenie dochodów państwa. Pozdrawiam